The Phone House is een stuk meer Amerikaans

De Amerikaanse elektronicawinkelketen neemt een belang van 50 procent in Carphone Warehouse, de moedermaatschappij van belwinkelketen The Phone House.

Best Buy is de grootste winkelketen voor consumentenelektronica in Amerika, maar heeft in Europa nooit echt voet aan wal gezet. Nu steekt het met een miljardeninvestering met een grote stap de oceaan over. Voor 2,1 miljard dollar neemt het een vijftig procentbelang in Carphone Warehouse, vooral bekend van de internationale belwinkelketen The Phone House. Daarnaast biedt het Britse bedrijf op eigen bodem ook breedbanddiensten aan onder het merk TalkTalk. De nieuw op te richten joint-venture zal vanaf 2009 in ‘geselecteerde’ Europese markten Best Buy winkels gaan openen. En daarmee neemt het concern het direct op tegen de nummer één in consumentenelektronica in Europa, MediaMarkt.

Voor Carphone Warehouse verandert er bedrijfsmatig niets en wordt de investering vooral ingezet om schulden af te betalen en nieuwe breedbandklanten te werven. Het Britse Carphone Warehouse wordt hiermee dus gewaardeerd op 4,2 miljard dollar en dat is iets hoger dan beurshandelaren inschatten. Toch viel het aandeel Carphone Warehouse op de beurs in Londen met 2,4 procent na bekendmaking van de overeenkomst. Voor investeringsbank JP Morgan versterkt de deal alleen maar de twijfels over de rechtvaardiging van investeringen in elektronicaverkopers, meldt AP. Bovendien is het effect van de overeenkomst op de boekhouding van het concern onhelder.

The Phone House heeft in verschillende Europese landen ruim 2000 winkels, waarvan bijna 200 in Nederland.

Bron: Webwereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via