TomTom maakt verlies door tegenvallende verkopen van pnd's

Producent TomTom heeft een verlies geleden van 489,2 miljoen in het tweede kwartaal van 2011. TomTom moest flinke afschrijvingen doen op zijn pnd-divisie waardoor het bedrijf verliesgevend werd.

TomTom

In het eerste kwartaal van 2011 kwam het netto resultaat van TomTom nog uit op een krappe winst van 11 miljoen euro.Daarna zag TomTom de verkopen van pnd’s harder dan verwacht teruglopen waardoor het bedrijf flinke afschrijvingen moest doen op de divisie.

TomTom CEO Harold Goddijn is dan ook niet tevreden met de cijfers: “De ontwikkelingen in de PND-markt waren teleurstellend.” Wel vindt hij dat er vooral bij de onderdelen Business Solutions en Automotive “goede vooruitgang” is geboekt. Eind juni waarschuwde TomTom al voor een lagere winst in 2011 dan eerder was verwacht, maar de cijfers zijn voor veel analisten alsnog slechter uitgevallen dan gedacht.

TomTom heeft in het afgelopen kwartaal in Europa 2,7 miljoen pnd’s verkocht, terwijl het bedrijf een jaar eerder nog in hetzelfde kwartaal 3 miljoen navigatiekastjes wist te slijten. Hierdoor kwam de omzet op 314 miljoen euro, een daling van 13 procent.

Ook in Amerika lijkt TomTom last te hebben van de markt, de producent verkocht daar 2.4 miljoen kastjes voor navigatie. Wel is het marktaandeel volgens de producent gelijk gebleven: “Wij kijken naar ons marktaandeel in waarde. Dat is ongeveer gelijk gebleven op jaarbasis”, zo wist financieel directeur Marina Wyatt te melden.

TomTom verwacht later in het jaar geen nieuwe eenmalige lasten meer te moeten afschrijven waardoor het bedrijf weer winstgevend zal worden, aldus het persbericht van de fabrikant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via