TomTom neemt Tele Atlas over

TomTom heeft vandaag laten weten op de beurs dat het de kaarten fabrikant Tele Atals wil overnemen voor een bedrag van 1,8 miljard euro. Hiermee wil TomTom zijn positie in de navigatie markt versterken en tegelijk de kosten omlaag brengen voor het produceren van kaarten en andere navigatie materialen.

Opmerkelijk is ook dat TomTom een clausule heeft ingebracht zodat TomTom een bedrag van 20 miljoen euro ontvangt als Tele Atlas in zee gaat met een concurrerende bieder. Hierdoor wint TomTom of het bedrijf, of als een ander bedrijf met Tele Atlas aan de haal gaat krijgt TomTom 20 miljoen euro bijgeschreven op haar rekening, een win win situatie dus.

Volgens TomTom-topman Harold Goddijn levert de nieuwe combinatie vooral kwaliteitsvoordelen op en in mindere mate kostenvoordelen. “De combinatie biedt betere producten met nauwkeurigere navigatiekaarten”, aldus Goddijn in een toelichting. Hij denkt dat de sector voor navigatie-apparatuur de komende jaren “dramatisch” gaat veranderen omdat consumenten steeds hogere eisen stellen aan de kwaliteit.

De nettowinst over de afgelopen periode is bij TomTom met 81 procent gestegen tot 68 miljoen euro. De omzet steeg met 37 procent naar 380 miljoen euro. TomTom rekent op een omzet van tussen 1,6 en 1,8 miljard euro in 2007 zal zijn. Mede door deze gunstige cijfers en het nieuws over de overname is het aandeel van Tele Atlas, met een notering in de MidKap-index, omhoog geschoten bij de opening met 27 procent tot 21,03 euro. Ook TomTom maakt een koerssprong van 8,2 procent tot 44,30 euro.

Het is dus duidelijk dat TomTom een zware speler is geworden in de markt van navigatie en met deze overname zal het bedrijf uitgroeien tot een zware multinational, als dat het al niet al was.

Samsung

Galaxy Note 9: Samsung, Xiaomi en Huawei zijn iets aan het bekokstoven lees verder

Xiaomi

Xiaomi producten liggen binnenkort gewoon in de Kruidvat lees verder

smartphones

FBI en CIA waarschuwen tegen Huawei toestellen lees verder

Google gebouw New York

“Google is niet meer innovatief, maar is een copycat geworden” lees verder

Google logo gezicht

Zeven dingen die je nog niet wist over Google lees verder

Apple

Zeven dingen die je nog niet wist over Apple lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters