Tweede Kamer: dure sms-diensten niet voor kinderen

De Tweede Kamer wil dat kinderen geen dure sms-diensten meer kunnen gebruiken. Aanbieders van deze diensten moeten checken of hun klanten meerderjarig zijn. Een motie van de SP hiertoe kreeg een meerderheid in de Kamer, hoewel minister Verhagen er niets in zag.

SP logoDe motie van de SP spreekt uit dat aanbieders van SMS-abonnementen vanaf nu moeten controleren of degene die een abonnement afsluit, achttien jaar of ouder is. SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen diende de motie in en ze is blij dat die ruime steun kreeg in de Kamer.

Gesthuizen meldt op de website van de SP: ”Al jaren horen we verhalen van kinderen die honderden, soms duizenden euro’s kwijt zijn, doordat ze abonnementen afsluiten en er niet meer vanaf komen. Dat behoort nu tot het verleden. De aanbieder moet ervoor zorgen dat hij weet hoe oud de abonnee is.”

Al jarenlang wordt er over de SMS-diensten gediscussieerd. Minister Verhagen ontraadde de motie, omdat hij vindt dat de telecomsector het zelf moet regelen. Maar de SP vindt dat de wetgever er paal en perk aan moet stellen, en kreeg daar een meerderheid voor mee. Gesthuizen wees erop dat de meeste SMS-diensten met opzet gericht zijn op jongeren, die nietsvermoedend een peperduur abonnement aan gaan.

Bron: SP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?
headphone jack

Waarom Google headphone jack van de Pixel 2 verwijderde lees verder

OnePlus 3

OnePlus verzamelt teveel privégegevens gebruikers, maar er is goed nieuws lees verder

Google Pixel 2

Waarom het succes van de Pixel 2 slecht zou kunnen zijn voor Google lees verder

Apple opladen

Ikea richt pijlen op Apple met scherpe advertenties lees verder

HTC Google

Surprise: Google staat op het punt grote smartphonefabrikant over te nemen lees verder

Huawei P10 koopwijzer

Huawei heeft Apple ingehaald: op een na grootste smartphonefabrikant ter wereld lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters