Vanaf 2015 gaan er 150 miljoen tablets per jaar over de toonbank

De wereldwijde verkoop van internet-tablets, bedraagt vanaf 2015 zeker 150 miljoen stuks per jaar, meldt de onafhankelijke telecomanalist Ovum.

samsung galaxy tab

In 2014 werden in totaal 14,2 miljoen tablets verkocht, meldt Ovum. Dat overigens het woord tablet interpreteert als een internetverbonden mobiel apparaat, dat op een uitgekleed OS draait, zoals iOS van Apple, Google’s Android en Rim’s Blackberry-OS. Behalve tablets rekent Ovum ook clamshell-achtige apparaten tot deze categorie.

Tony Cripps, een analist van Ovum, meldt dat de iPad-achtige apparaten een enorme groei zullen doormaken. Het zijn vooral mensen die al een smartphone bezitten, die zo’n tablet kopen; het is een aanvulling ervan. Een tablet zal vooral in de westerse wereld als derde internet-apparaat worden gebruikt, naast de pc/laptop en de smartphone. In landen waar computers te duur zijn voor veel mensen, zal de tablet echter als primair internetapparaat worden gebruikt. De tablets zijn namelijk een stuk goedkoper, en maken toegang tot internet voor veel mensen in derdewereldlanden toegankelijk.

De groei van de tablets gaat niet ten koste van de smartphones, aldus Cripps. Het gebruiksgemak van de smartphone blijft consumenten aantrekken, ook al omdat de smartphones en tablets zowel hardware als software met elkaar delen.

In de VS en Europa zullen erg veel tablets worden verkocht en in bijna elk huis zal er wel een te vinden zijn. In 2015 zal 23 procent van de wereldwijde verkoop van tablets in deze werelddelen terecht komen, en van andere mobiele internetapparaten, zoals smartphones, 19 procent. Maar domweg vanwege het grotere aantal mensen pakt Azië toch het grootste deel van de taart: 35 procent van alle tablets en smartphones komt daar terecht.

Ovum gaat ervan uit dat Android en Chrome, de besturingssystemen van Google, straks de markt zullen domineren. iOS van Apple komt op de tweede plaats en blijft daar. Dat is een flinke stap terug voor Apple, die met de iPad zo’n voorsprong had dat het bedrijf vorig jaar in zijn eentje goed was voor 90 procent van alle tablet-verkopen.

In 2015 is die situatie volgens Ovum als volgt: iOS valt terug naar 35 procent, Android/Chrome stijgen naar 36 procent, en Blackberry en HP en andere platforms pakken samen 29 procent.

Bron: mobile europa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Ronald -

    Ze hebben het wel erg positief ingeschat voor Apple.
    Ik denk dat ze rond die tijd maar 10% ofzo hebben.

    En eind 2011 heeft android iOS wel ingehaald.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via