Veel sms'jes verstuurd tijdens de jaarwisseling

Tijdens de oudejaarsnacht werd er traditioneel weer massaal gebeld en gesms-t in Nederland om elkaar persoonlijk een nieuwjaarswens te doen. Tussen 22.00 uur en 4.00 uur werd over het netwerk van KPN 24,5 miljoen sms-berichten verstuurd en telde KPN ruim 10 miljoen mobiele belminuten

Vanwege de drukte duurde het soms wat langer voordat een sms-bericht werd bezorgd of de verbinding tot stand kon worden gebracht. Doordat er veel meer gebruik werd gemaakt van het UMTS-netwerk, was het echter aanzienlijk makkelijker om verbinding te maken dan in voorgaande jaren. In 2007 verwerkte KPN nog 23,5 miljoen sms-berichten en telde het aantal mobiele belminuten op tot ruim 10 miljoen op oudejaarsavond. Bij de jaarwisseling van 2006 waren dat nog bijna 10 miljoen sms-jes en 7 miljoen mobiele belminuten. Ook T-Mobile noteerde een recordaantal verwerkte sms-berichten. Tussen 22.00 uur en 04.00 uur zijn er bijna 19 miljoen sms’jes over het netwerk van T-Mobile gegaan. Dat is volgens het bedrijf ruim een derde meer dan vorig jaar. Ook het aantal telefoongesprekken over het netwerk nam toe: in totaal verwerkte T-Mobile bijna 10 miljoen telefoontjes. ‘We waren goed voorbereid op de drukte tijdens de jaarwisseling. Een speciaal team stond paraat om eventuele problemen te verhelpen, maar daarvan was gelukkig geen sprake”, aldus Priscilla Tomasoa, pr-manager bij T-Mobile.

Rond de jaarwisseling worden de netwerken en systemen van KPN streng bewaakt. In het Network Operations Center (NOC) van KPN worden alle (inter)nationale verbindingen beheerd en bewaakt, 7 dagen per week en 24 uur per dag. Oudejaarsavond is het piekmoment van het jaar voor het KPN NOC waar alles op volle toeren draait om zoveel mogelijk mensen met elkaar in contact te brengen. De grootste stijger was Vodafone dat tussen 22.00 uur en 04.00 uur 52 procent meer sms-berichten afhandelde dan een jaar eerder en kwam daarmee uit op een totaal van 22,1 miljoen verwerkte sms’jes. Daarbij ging het om 12,1 miljoen verstuurde sms-berichten, terwijl klanten 10 miljoen tekstberichten ontvingen. Wel daalde het aantal gesprekken in die tijdsspanne aanmerkelijk van 11 miljoen vorig jaar naar 6,4 miljoen dit jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via