Verkoop nieuwe telefoons daalt scherp in Engeland

De verkoop van nieuwe mobiele telefoons in Groot-Brittannië daalt scherp dit jaar, met elf procent oftewel vijf miljoen toestellen minder dan vorig jaar, meldt een marketingbureau. De Engelsen houden langer vast aan hun huidige toestel.

“Engelsen houden langer vast aan huidige telefoon”

pijl naar beneden

Op de markt voor tablets is ook zoiets aan de hand. De verkoop van nieuwe tablets zal dit jaar veertien procent lager uitvallen dan in 2013, denkt CCS Insights, die de cijfers heeft gepubliceerd.

Als je naar kwartalen kijkt, is het beeld nog beter te zien. De verkoop van nieuwe smartphones daalde in Q1 met twintig procent vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De tabletverkoop daalde in dezelfde periode met zeventien procent.

Dit is de grootste daling sinds de markt voor smartphones en tablets bestaat, meldt CCS Insights. Maar de marktvorser denkt dat het een tijdelijke zaak is. In 2017 zou de tabletverkoop bijvoorbeeld alweer moeten zijn verdubbeld, omdat veel bedrijven dan op tablets overstappen. Nu is de markt voor tablets nog voornamelijk voor consumenten.

“We waarschuwden in december al dat de spectaculaire groeicijfers van de afgelopen twee jaar niet zouden worden volgehouden”, meldt een medewerker van CCS Insights. “Tablets worden langzamer vervangen dan smartphones. Een tijdelijke teruggang was onvermijdelijk.”

De tijdelijke dip in de verkoop van smartphones heeft volgens CCS vooral te maken met het gebrek aan aansprekende innovaties en weinig redenen voor consumenten om te upgraden. Ook schakelen veel consumenten over op sim-only abonnementen, waarbij zij hun oude toestel blijven gebruiken. De introductie van 4G op de Britse markt bleek voor veel consumenten geen reden te zijn om aan een nieuw toestel te beginnen dat voor deze netwerken geschikt is. En consumenten raken zich steeds meer bewust van de kosten die toestellen en abonnementen met zich meebrengen.

Zo hebben Britse consumenten door dat de ‘gratis’ telefoons bij abonnementen eigenlijk helemaal niet gratis zijn, en schakelen ze in toenemende mate aan het eind van hun contractperiode over op sim-only abonnementen. Ook begrijpen consumenten dat de tegenwoordige midrange Androidtelefoons vrijwel net zo goed en adequaat presteren als de allerlaatste superphones van de Androidfabrikanten. Oudere telefoons hebben bovendien gek genoeg een langere accuduur dan de nieuwste generatie telefoons, wat een extra reden is om even niet aan een nieuw toestel te beginnen, aldjus CCS Insights.

In reactie op deze ontwikkelingen zullen de fabrikanten en winkelketens hun prijzen laten zakken, aldus CCS Insights. Dus voor consumenten komen er interessante tijden aan.

CCS Insights heeft alleen de Britse markt bekeken, maar het ligt voor de hand dat een aantal ontwikkelingen – in mindere mate – ook voor de Nederlandse markt opgaan.

Bron: The register

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via