Vijf redenen waarom Whatsapp zo groot heeft kunnen worden

Tegenwoordig is Whatsapp één van de meest bekende apps om berichten te versturen. Daarnaast wordt de app ook vaak gebruikt voor spraakopdrachten. Maar ooit is de app natuurlijk zoals veel andere apps gelanceerd met de hoop ooit groot te worden. Hoe heeft de berichtenapp kunnen bereiken waar veel andere applicaties hebben gefaald? Dit zijn de vijf redenen waarom Whatsapp wel zo groot heeft kunnen worden.

Populariteit door Apple’s push notificaties

Toen Whatsapp in 2009 werd uitgebracht was de app alleen beschikbaar voor iPhone gebruikers. Hoewel we de app nu voornamelijk kennen als een chat applicatie, had de app deze functionaliteit in het begin nog niet. Whatsapp werd toen voornamelijk gebruikt om de status van contacten te bekijken.

Toen Apple in hetzelfde jaar push notificaties introduceerde, merkte Whatsapp medeoprichten Jan Koum op dat mensen door de notificaties veel sneller reageerden op status veranderingen. Hierop lanceerde hij Whatsapp 2.0, waarin gebruikers instant berichten naar elkaar konden sturen.

Na de toevoeging van de berichten functie steeg het aantal actieve gebruikers naar een (toen) indrukwekkende 250.000. Hiermee werd het Whatsapp dat we nu kennen geboren.

Whatsapp

Beschikbaarheid op meerdere platformen

Wat ook heeft meegeholpen aan het succes van Whatsapp is dat het al heel snel beschikbaar was op op meerdere platformen. Na de initiële lancering in 2009 voor iOS gebruikers, werd de app al snel beschikbaar voor Android toestellen, de Nokia S40, Nokia S60, Blackberry, Blackberry 10 en Windows telefoons.

Social media

Geen verwarrende alles in één app

Waar andere berichten applicaties te snel te veel wilden, bleef de focus van Whatsapp op tekstberichten versturen. Het doel was om één ding te doen, maar daar dan ook de beste in te worden. Door deze strategie werd de app bekend als de vervanger voor dure SMS berichten. Bij Whatsapp leek het ook alsof je gewoon een SMS bericht verstuurde. Waar je voor andere applicaties een gebruikersnaam en wachtwoord nodig had, was een mobiel nummer voor Whatsapp genoeg.

De juiste persberichten

Op de één of andere manier weet Whatsapp vaak in het nieuws te komen met interessante berichten. In een tijd waarin de aandachtsspanne van mensen heel kort is en er al gauw naar iets nieuws wordt gezocht, weet de app toch telkens weer de aandacht te vangen. Een behaalde mijlpaal is bijvoorbeeld het soort nieuws dat als spraakmakend wordt ervaren. Mijlpalen behalen lijkt Whatsapp in ieder geval goed onder de knie te hebben. Zo kwam in april 2015 bijvoorbeeld het bericht dat de app binnen vier maanden maar liefst 100 miljoen nieuwe gebruikers had vergaard. Vijf maanden later was het weer zover en waren er inmiddels 900 miljoen gebruikers.

krant

Geen vervelende advertenties in Whatsapp

Ondanks het feit dat veel berichtenapps behoorlijk wat geld binnenhalen door middel van advertenties, is Koum vanaf het begin duidelijk geweest dat hij geen advertenties wenste toe te voegen aan de app. Dit hebben veel gebruikers op prijs gesteld en is de gebruikerservaring zeker ten goede gekomen.

Toen Facebook de app onder zijn vleugels nam waren velen ook bang dat hier verandering in zou komen. In Mei 2015 kondigde Facebook’s David Wehner aan dat er inderdaad werd nagedacht over het aanbieden van advertenties, nadat hiervoor toestemming was gegeven. De tijd zal het leren.

Google Arts and culture selfie

Google vertelt je op welk schilderij je lijkt: hangt jouw selfie in het Rijksmuseum? lees verder

PUBG

Blijf als laatste overeind in PUBG Mobile met deze vijf tips lees verder

Huawei P20 Pro notch

Zo kom je van de notch af op je Android toestel lees verder

Playerunknown’s BattleGrounds, ook wel bekend als PUBG iOS Android Nederland

Zo installeer je gratis Playerunknown’s BattleGrounds in Nederland op je smartphone lees verder

Whatsapp chat

Zo zie je hoeveel berichten je in WhatsApp hebt verstuurd en ontvangen lees verder

Emoji apps iPhone

Opmerkelijk: Apple verbiedt opeens gebruik emoji in apps 🔥⚠️ lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters