Virtuele providers zijn KPN, Vodafone en T-Mobile de baas

Steeds meer Nederlanders sluiten een abonnement af bij een virtuele provider, zoals Simyo, Ziggo of Telfort. Het marktaandeel van KPN, Vodafone en T-Mobile daalt collectief.

Simyo sim only simkaart

Dit meldt Telecompaper op basis van eigen onderzoek over het eerste kwartaal van dit jaar. De drie providers met een eigen netwerk, KPN, Vodafone en T-Mobile, verliezen klanten aan Telfort, een dochtermerk van KPN, en Hollandsnieuwe. Maar ook aan Tele2, dat met het uitrollen van zijn eigen 4G-netwerk binnenkort bij de groep van providers met een eigen netwerk bestaande uit KPN, Vodafone en T-Mobile hoort.

Inmiddels kijkt 44 procent van de Nederlandse consumenten die een abonnement afsluiten naar geld. De maandelijkse kosten van een abonnement zijn belangrijker dan om bijvoorbeeld klant te zijn van KPN en Vodafone. Telecompaper meent dat deze groep het afgelopen jaar groter is geworden: mensen worden dus steeds prijsbewuster.

De gemiddelde leeftijd van consumenten met een abonnement – in combinatie met toestel of sim only – is behoorlijk hoog: 45 jaar. Ziggo kan worden beschouwd als de oude mensen-provider, met een gemiddelde leeftijd van 51 jaar. Hollandsnieuwe en Tele2 hebben relatief veel jonge klanten. Een vijfde van hun klanten met een abonnement is 20 jaar of jonger.

Het gaat overigens goed met de telecomafdeling van Ziggo. Het afgelopen jaar verdubbelde de provider zijn marktaandeel naar 5 procent. Telfort blijft de grootste virtuele provider, maar zag zijn marktaandeel wel dalen met 3 procentpunt.

Op het gebied van sim only-abonnementen zijn de virtuele providers samen groter dan de drie providers. De verhouding is 59 om 41 procent. Het marktaandeel van sim only an sich is het afgelopen jaar gestegen met 2 procentpunt.

Samsung

Galaxy Note 9: Samsung, Xiaomi en Huawei zijn iets aan het bekokstoven lees verder

Xiaomi

Xiaomi producten liggen binnenkort gewoon in de Kruidvat lees verder

smartphones

FBI en CIA waarschuwen tegen Huawei toestellen lees verder

Google gebouw New York

“Google is niet meer innovatief, maar is een copycat geworden” lees verder

Google logo gezicht

Zeven dingen die je nog niet wist over Google lees verder

Apple

Zeven dingen die je nog niet wist over Apple lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters