Vodafone gaat 2G- en 3G-netwerken scheiden

Een brand bij een naburig pand legde in april een groot deel van het Vodafone-netwerk plat. Nu is Vodafone druk aan het kijken hoe de gevolgen van een calamiteit in de toekomst kunnen worden beperkt. Een van de maatregelen is het scheiden van het 2G- en 3G-netwerkverkeer.

Vodafone netwerk

Op 4 april ging een groot deel van het Vodafone netwerk plat als gevolg van een brand bij een bedrijf dat naast een Vodafone netwerkknooppunt lag. Hierdoor hadden honderdduizenden klanten en vele bedrijven geen tot beperkte verbindingsmogelijkheden. Nu het eerste onderzoeksrapport naar buiten is gekomen laat Vodafone weten met enkele maatregelen bezig te zijn de impact in het vervolg te beperken.

Een van de maatregelen om de impact van een grote calamiteit te verkleinen is het scheiden van het 2G- en 3G-netwerkverkeer. Als een van de twee systemen uitvalt blijft het andere systeem in de lucht. Het oude 2G netwerk wordt nu hoofdzakelijk gebruikt voor het bellen en sms-en waarbij het 3G netwerk vooral het dataverkeer afhandelt. Toch kunnen beide netwerken zowel bel- als dataverkeer afhandelen. Door de netwerken te scheiden is de impact te verkleinen al zal het ene netwerk wel een zwaardere belasting krijgen.

Uit het onderzoeksrapport blijkt verder dat Vodafone “stevige brandbeveiligingsmaatregelen” had genomen en dat deze zwaarder zijn dan de wet voorschrijft. Toch ging het mis en dit kwam voornamelijk omdat de brand bij de buren uitbrak. Vodafone geeft aan in het vervolg een betere risico-analyse uit te voeren als het gaat om de naastgelegen buren.

Een andere optie om in het vervolg de impact van een storing te verkleinen is het overschakelen naar het netwerk van de concurrent. Dit was een van de punten waar de overheid mee kwam, aangezien ze zelf ook waren getroffen. Vodafone is in gesprek met de andere providers om te kijken of dit in de toekomst een mogelijkheid is.

Na de brand duurde het vrij lang voordat iedereen weer aangesloten was omdat het aansluiten voor een groot deel een handmatig proces is. Hierover zegt Vodafone ook bezig te zijn dit in de toekomst sneller uit te kunnen voeren: “We zijn begonnen met het implementeren van nieuwe technieken waardoor de tijd die nodig is voor het opnieuw aansluiten van de masten op het netwerk tot een minimum wordt beperkt”. Vodafone lijkt hiermee te willen voorkomen dat in de toekomst eenzelfde soort calamiteit tot zoveel overlast leidt.

Bron: Webwereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via