Vodafone introduceert data-bundels en doet de FUP in de ban

Vodafone gaat vanaf 6 september nieuwe data-bundels hanteren voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. De telco doet hiermee de Fair Use Policy in de ban en introduceert een hard limiet van 1GB voor data op de telefoon.

Vodafone datalimiet

Provider Vodafone heeft middels een persbericht te kennen gegeven dat het haar Fair Use Policy in de ban gaat doen. Eerder al wist een KPN topman te melden dat de zogenaamde flatrate data-abonnementen zouden gaan verdwijnen en provider Vodafone lijkt hier het voortouw mee te gaan nemen. De telco introduceert vanaf 6 september voor alle nieuwe klanten en klanten die gaan verlengen nieuwe algemene voorwaarden voor de databundels waarbij mensen een datalimiet krijgen van 250MB voor het goedkoopste data-abonnement en een 1GB datalimiet voor de overige acht Bel + SMS + Web varianten.

Providers zoals Vodafone en KPN zien de kosten sterk toenemen voor het mobiele internet door de smartphone rage die momenteel heerst. Volgens de telco’s moet er dan ook een evenwichtig systeem komen waarbij de consument betaalt voor datgene wat hij dan ook daadwerkelijk verbruikt. Bart Hofker, Directeur Consumentenmarkt bij Vodafone Nederland, legt het als volgt uit: “Er is een grote toename van het gebruik van smartphones en daarmee een explosief toenemend gebruik van mobiel internet. Wij vinden dat er een eerlijke verdeling moet zijn van de capaciteit en dat het voor iedereen duidelijk moet zijn wat ze tegen welke prijs kunnen verbruiken.” De telco meent dan ook dat het voor consumenten het onduidelijk is hoeveel ze aan data mogen verbruiken met de huidige Fair Use Policy die de telco hanteert. Echter lijken consumenten daar geheel anders over te denken aangezien er op verschillende fora nog geen berichten bekend zijn van een eventuele waarschuwing van de telco voor het te veel verbruiken van data met een normaal mobiel internetabonnement.

Vodafone hanteert momenteel met haar FUP een standaard van tien keer het gemiddelde aan dataverkeer wat ongeveer 800MB is. Echter zijn er nog geen meldingen bekend van het naleven van deze FUP zoals dat bij provider Hi wel het geval is. Volgens Vodafone woordvoerder Joost Galema neemt nu ongeveer 3 procent van de klanten dat data gebruikt bij Vodafone ongeveer 50 procent van het verkeer voor zijn rekening en deze scheefgroei wil de telco dan ook tegen gaan. Voor elke MB buiten de bundel zal de telco 3 cent in rekening gaan brengen echter mocht je nog een keer 1GB erbij willen hebben dan kan dat voor 10 euro extra in een maand. De telco laat tot slot ook weten dat de belminuten van Bel, Bel+Sms en Bel+Sms+Web abonnementen worden afgerond naar hele minuten. Ook dit zal ingaan vanaf 6 september voor nieuwe klanten en klanten die vanaf die datum gaan verlengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Steve -

    Goh eerst begint kpn met het afrekenen per minuut ( naaiers). Vodafone heeft het een tijdje aangekeken van komen ze daar mee weg (ja dus). Dus wat denken ze: gaan wij het ook maar dan. Jezus stelletje naaiers zijn het!!

  2. frank -

    Kwalijke zaak. Providers hadden van te voren kunnen bedenken dat mobiel internet een vlucht zou nemen.

    We gaan weer dezelfde kant op als een datalimiet vroeger op je ADSL. Dat is ook onhoudbaar gebleken en gelukkig van de baan.

    "…consument betaald (met een t) voor datgene wat hij dan ook daadwerkelijk verbruikt…" Onzin: ik betaal ook niet minder wegenbelasting als ik minder kilometers rij.

    Providers zouden 's creatief om moeten gaan met veranderende situaties. Als dataverkeer enorm toeneemt dan valt daar op een andere manier -zelfs- meer aan te verdienen.

    Nu wordt de klant als melkkoe gezien. Trouwens… is dataverkeer over het GSM net wel zo duur zoals de providers beweren? SMS kostte aanvankelijk niets. Totdat iedereen ging SMS'en… Hetzelfde gebeurt nu nagenoeg.

  3. gast emi -

    Let je zorgeloos internet (blox) maakt mogelijk geen onderdeel uit van je ABO.
    Je ABO loopt inderdaad gewoon door onder de voorwaarden van het moment van afsluiten. Het zorgeloos internet is extra en kan vervallen zonder dat de voorwaarden veranderen.

  4. Hans -

    Er staat duidelijk dat de nieuwe voorwaarden ingaan voor nieuwe en/of verlenging van het huidige abonnement vanaf 6 september. Er gebeurd niks automatisch. Als je het niks vind dan kan je ook je abonnement gewoon laten doorlopen, zonder een verlenging vast te leggen. Dan hou je de huidige voorwaarden. Persoonlijk heb ik niks tegen op het nieuwe systeem, er is in ieder geval duidelijkheid.

  5. rob1804 -

    Komt er dan ook een regeling voor klanten (voda) zodat ze kostenloos en per direct hun abo kunnen opzeggen opdat ze niet getekend hebben voor deze voorwaarden (zoals eerder al eens bij de merch van T-Mob en Orange het geval was:S)
    Of blijven de huidige klanten met huidige voorwaarden werken???
    En is het echt pas vanaf verlengen of nieuw?
    Want dan ga ik gewoon sparen voor een nieuwe phone ipv verlengen…..:P

  6. Vodafone User -

    En ik ben van plan om de Galaxy S aan te schaffen. Die wil ik vaker gaan gebruiken om met Fring te videocallen.
    Weet iemand ook toevallig wat het datagebruik is met Frink Video Call?

  7. Vodafone User -

    Hmmmmm.. Ik wilde net gaan verlengen bij Vodafone. Ik heb geen flauw idee wat ik maandelijks aan data gebruik. Kan iemand voor mij een schatting maken?

    – aantal x per dag surfen op internet
    – 2x per week navigatie (OVI Maps)
    – af en toe youtube
    – whatsapp staat 24/7 aan

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via