Vodafone introduceert eco-score voor telefoons

Provider Vodafone heeft een eco-score in het leven geroepen voor de telefoons die de provider verkoopt. Voortaan zal op de prijskaartjes van de provider te zien zijn hoe slecht een telefoon voor het milieu is.

Vodafone Eco-score

Het nieuwe keurmerk is door Vodafone zelf in het leven geroepen, maar de methode is tot stand gekomen door twee internationale onderzoeksbureaus genaamd Bureau Veritas en SKM Enviros. Het idee achter de eco-score is dat consumenten kunnen zien hoeveel impact een telefoon op het milieu heeft tijdens de productie ervan. Consumenten kunnen vervolgens in een oogopslag zien wat de score is van het toestel aangezien dat zal worden weergegeven op het prijskaartje van de provider.

Producenten als Nokia en Sony Ericsson lopen al geruime tijd voorop op dit vlak, zo blijkt uit het jaarlijks onderzoek van GreenPeace. De overige telefoonproducenten krijgen van GreenPeace een dikke onvoldoende, met als dieptepunt Apple en LG. De eco-score wordt vastgesteld op basis van 162 eigenschappen. Hieronder vallen bijvoorbeeld het verminderen van de CO2-uitstoot, de besparing op watergebruik en hoe grondstoffen worden gewonnen.

“Op het prijskaartje van een mobiele telefoon komen nu ook de milieukosten te staan. We willen klanten daarmee een extra keuzemogelijkheid bieden en bewuster maken van de milieu-impact van mobiele telefoons”, aldus Bart Hofker, directeur Consumentenmarkt bij Vodafone. “Ik ben benieuwd wat klanten doen als twee vergelijkbare toestellen een verschillende eco-score tonen. Wij zien dat een groeiende groep consumenten daar steeds meer oog voor heeft. Maar het is uiteindelijk de klant zelf die aan de knoppen zit”.

Vodafone Eco-score

 

Samsung

Galaxy Note 9: Samsung, Xiaomi en Huawei zijn iets aan het bekokstoven lees verder

Xiaomi

Xiaomi producten liggen binnenkort gewoon in de Kruidvat lees verder

smartphones

FBI en CIA waarschuwen tegen Huawei toestellen lees verder

Google gebouw New York

“Google is niet meer innovatief, maar is een copycat geworden” lees verder

Google logo gezicht

Zeven dingen die je nog niet wist over Google lees verder

Apple

Zeven dingen die je nog niet wist over Apple lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters