Vodafone maakt groei door in Nederland

Vodafone heeft in 2011 een groei doorgemaakt, terwijl de totale telecommarkt in Nederland kromp. Er zijn dus klanten bij andere telco’s weggehaald.

Vodafone logo

Vodafone heeft de jaarcijfers over 2011 gepresenteerd. Daaruit blijkt dat het bedrijf een omzetgroei van 2,1 procent liet zien. De totale omzet steeg zo naar 1,9 miljard euro. Op 31 maart dit jaar had het bedrijf 5,3 miljoen aansluitingen. Dat aantal is gestegen met bijna vijf procent.

De groei van het marktaandeel van Vodafone is volgens het bedrijf zelf te danken aan investeringen in service, zoals de Smartphone Crew en 24/7 webcare voor klanten, en investeringen in het netwerk. Daardoor, zo meldt Vodafone, wist het bedrijf niet alleen meer klanten aan te trekken maar ook meer klanten te behouden.

De groei vond plaats ondanks de verschuiving van bellen en sms-en naar mobiel internet. Vodafone speelde daarop in door geintegreerde bel- en internetabonnementen aan te bieden. Het mobiel internet op smartphones en tablets compenseerde zo de teruglopende inkomsten van bellen en sms.

Op de zakelijke markt meldt Vodafone dat de populairiteit van het Nieuwe Werken een omslagpunt heeft bewerkstelligd. Steeds meer bedrijven wensen dat zakelijke toepassingen mobiel beschikbaar zijn, en steeds meer bedrijven willen vaste en mobiele telefonie en internet integreren. Ook merkt Vodafone dat bedrijven er in toenemende mate voor kiezen om medewerkers met hun eigen smartphone of tablet tot het bedrijfsnetwerk toe te laten. Inkomsten uit bellen en sms liepen wel terug. Zakelijke klanten sturen vaker een e-mail vanaf hun smartphone. Zakelijke gebruikers zijn ook belangrijke klanten voor de Internet op Reis-bundels, die een negenvoudige groei voor dagbundels en een zestienvoudige groei voor maandbundels doormaakte. De tablet is enorm populair. Het aantal zakelijke klanten met een tablet groeide met 143 procent.

De consumentenmarkt liet andermaal een groei zien van mobiel intenretgebruik. Er werd veertig procent meer data verstookt dan in 2010. Het aantal abonnees met een smartphone steeg met 50 procent en onder prepaidbellers met bijna 90 procent.

Vorig jaar verhoogde Vodafone de investeringen in het netwerk voor mobiel internet. Die werden verhoogd van 200 naar 240 miljoen euro. Zo konden snelheid en datacapaciteit op peil blijven.

Bron: Persbericht Vodafone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. hanszw -

    Denk ook wel dat ze profiteren van het flinke aantal weglopers bij KPN, in dat geval is Vodafone een goed alternatief qua netwerk en snelheid.

    1. v-power -

      Ze lopen (mijn winkel ervaring) harder weg bij T-Mobile vanwege het slechte data netwerk, vrijwel elke T-Mobile klant geeft dit aan. Maar idd sinds kort nadat kpn leasen heeft ingevoerd zijn er ook veel kpn klanten die boos weglopen.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via