Vodafone uit kritiek op DVB-H netwerk van KPN

Vanaf 5 juni, juist voor aanvang van het EK voetbal, verkoopt KPN mobiele tv-abonnementen voor 10 euro per maand. De dekking is 85 procent outdoor en 65 procent indoor, gelijk aan Digitenne. TV is niet on-demand, en concurrent Vodafone levert daar forse kritiek op.

MobielTV heet de dienst, waarvan KPN het domein overigens niet bezit. KPN komt met twee telefoons, van Samsung en LG, met een dienst met tien kanalen: Nederland 1, Nederland 3, RTL4, RTL24, SBS6, Jetix/Veronica, MTV Music, Discovery Channel, Xite en Nick Toons. Er komen nog enkele ‘premium’ kanalen bij tegen betaling.

Het enige speciaal voor mobiel gemaakte kanaal is RTL 24, dat een nieuwszender wordt met een caroussel van nieuws- en actualiteitenprogramma’s van RTL. Dat is wellicht boeiend voor de kijker die gewend is om on-demand te kijken. Zo sprak nieuwe media-deskundige Vincent Everts er zijn teleurstelling over uit dat de mobiele tv nog louter lineair kijken biedt en geen on-demand.

Daar speelt ook Vodafone op in met haar kritiek, gisteravond verspreid juist vóór KPN en Samsung vandaag de massaal opgekomen pers op een aangemeerde boot aan het IJ de nieuwe dienst toonden en in bruikleen met een toestel mee naar huis gaven.

“KPN lanceert als eerste in Europa grootschalig netwerk voor mobiele TV”, zegt KPN. Vodafone: “Maar is het nieuw? Nee, zeker niet. TV kijken op mobiel bestaat immers al 3,5 jaar in Nederland. Ook live televisie, en terugkijken van bijvoorbeeld ‘het nieuws’ wanneer mij dat als klant het beste uitkomt.”

Vodafone zet in om de uitgebreide umts-capaciteit, hsdpa genoemd en zegt dat deze de dezelfde beeld- en geluidskwaliteit als ‘normale’ televisie. En het lineair of ‘live’uitzenden is niet waar de consument op zit te wachten volgens Vodafone:

“Is live televisie zaligmakend? De hedendaagse consument wil toch zelf bepalen wanneer hij welke uitzending bekijkt, live of achteraf? En Vodafone gaat nog even door in haar poging om het feestje van KPN te bederven:

HSDPA-netwerk:

* Zowel live televisie als uitzendingen kunnen terugkijken op elk gewenst moment.
* Het aantal kanalen wordt niet begrensd door technologie.
* Alle 3G toestellen ondersteunen TV op mobiel. Meer dan een kwart van de consumenten beschikt over een geschikt toestel, en dat percentage is groeiende.
* Vodafone doet al sinds november 2004 marktervaring op met TV op mobiel.
* Indoor (binnenshuis) dekking bewezen.

DVB-H in MobielTV van KPN:

* Zeer weinig toestellen in omloop.
* Alleen live televisie, geen mogelijkheid om uitzendingen achteraf op te vragen en te bekijken.
* Weinig tot geen consumentenervaring in Nederland, noch bewijs van succes elders in Europa;
* Indoor (binnenshuis) dekking onbekend.
* Begrenzing tot zo’n 10 kanalen.

Een TV-abonnement van Vodafone kost 7,50 euro per maand per maand voor onbeperkt kijken naar 14 zenders live. Daarnaast heeft Vodafone voor de prijs van 50 cent per 10 minuten on demand programma’s als NOS journaal, RTL nieuws en RTL Boulevard.

Wil het volk niet liever on-demand? Patrick Kuijsters, marketingmanager van KPN Mobile, denkt van niet: “Het gaat bij televisie om ontspanning. Als ik ’s avonds thuis kom, eet en de kinderen zijn naar bed dan is het half tien en ga ik op de bank liggen om te zappen. Er is altijd wel iets dat me interesseert en waarbij ik kan ontspannen.”

KPN biedt overigens ook hsdpa mobiel internet aan, net als Vodafone. Marktonderzoek en ‘lang nadenken hoe we mobielTV relevant kunnen maken’ leidde volgens Kuijsters tot de keuze voor de positionering als dienst tijdens het wachten. Ook de file werd genoemd als kijkmogelijkheid, verkeersveiligheid of niet. Volgens Kuijsters gaat de batterij van de nu geboden toestellen ‘gegarandeerd 4 tot 5 uur mee’.

KPN zal de reclamecampagne van juli 2008 dan ook geheel richten op het mobiele tv kijken tijdens het wachten “Wachten wordt leuk” is gebaseerd op onderzoek van bureau Motivaction: gemiddelde wachttijd per dag is een half uur, per week 3,5 uur of 14.000 uur per gemiddeld mensenleven. De helft van de wachtenden wordt ongeduldig en zoekt tijdverdrijf. KPN zegt dat stress kan omslaan in ontspanning met mobiele tv.

Dat de Koreaanse toestellen Samsung P960 TV en de LG KB620 worden geïntroduceerd is geen toeval. Korea loopt met mobiele televisie drie jaar voor, want introduceerde dit al in 2005. Samsung heeft er een marktaandeel van meer dan 50 procent met toestellen. Later dit jaar komen er ook toestellen van Nokia bij, en meer telefoons met tv-scherm van LG en Samsung.

Bron: emerce

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via