Vodafone: “Wij herkennen ons niet in de cijfers van Kassa”

Vodafone heeft aangegeven zich niet te kunnen herkennen in de cijfers van televisieprogramma Kassa. Volgens eigen onderzoek van de telco onder 25.000 rekeningen zou blijken dat de kostenstijging voor consumenten gemiddeld 5 tot 15 procent zal zijn.

Kassa logo

Afgelopen weekend ontstond veel ophef over een uitzending van het televisieprogramma Kassa. De eerste uitzending van het seizoen werd grotendeels gewijd aan de nieuwe voorwaarden die Vodafone vanaf 6 september ging doorvoeren voor nieuwe klanten en bestaande klanten. Zo zouden voortaan de belminuten per minuut afgerond worden in plaats van per seconden. Tot nog toe werd alleen de eerste minuut in rekening gebracht echter door terug vallende marges heeft Vodafone in navolging van KPN besloten om ook de overige minuten per minuut te gaan afronden. Volgens Kassa kan dit betekenen dat de rekening met 60 procent kan stijgen bij consumenten aangezien ze sneller buiten hun bundel zullen bellen en tevens buiten de bundel meer betalen dan binnen de bundel.

Vodafone woordvoerder Joost Galema laat aan All About Phones weten dat hij zich echter niet in deze cijfers van Kassa kan vinden. “Voor ons is het onduidelijk hoe Kassa tot haar berekeningen is gekomen. Uit ons eigen onderzoek, gehouden onder 25.000 rekeningen uit ons klantenbestand, blijkt dat de gemiddelde stijging eerder tussen de 5 tot 15 procent zal liggen voor 40 procent van de klanten. Verder blijkt ook dat er voor 60% van de klanten geen extra kosteneffect is. Dit komt omdat die mensen ook bij het afronden op hele minuten niet buiten hun bundel komen.” Een woordvoerster van Kassa houd er echter een andere mening op na. “Het gaat hier niet om hoeveel rekeningen geanalyseerd zijn maar om het feit dat mensen nu bestolen worden van hun minuten terwijl ze deze niet eens gebruiken.” De woordvoerster wou dan ook geen cijfers overleggen aan All About Phones over hoeveel rekeningen geanalyseerd zijn door de redactie van het televisieprogramma. “Dit is helemaal niet nodig en het gaat hier juist om de belminuten die afgepakt worden van consumenten waardoor sommige tot meer dan de helft extra kwijt zijn aan hun telefoonrekening.”

Galema houd wel een slag om de arm door te vermelden dat hun berekeningen de gemiddelde kostenstijging zullen vertegenwoordigen. “Uiteraard zitten daar uitschieters bij, maar gemiddeld is dit het effect. Bij deze analyse is dus buiten beschouwing gelaten dat mensen ook een andere bundel kunnen kiezen op basis van de nieuwe voorwaarden. Daarmee kan de eventuele kostenstijging in veel gevallen verder beperkt worden.” Kassa kreeg ook bijval van de Consumentenbond die tevens van mening is dat telco’s moeten afrekenen per seconden in plaats van per minuut. De bond zou zelfs hiervoor wetten aangenomen willen zien vanuit de overheid om telco’s dit te verplichten.

Samsung

Galaxy Note 9: Samsung, Xiaomi en Huawei zijn iets aan het bekokstoven lees verder

Xiaomi

Xiaomi producten liggen binnenkort gewoon in de Kruidvat lees verder

smartphones

FBI en CIA waarschuwen tegen Huawei toestellen lees verder

Google gebouw New York

“Google is niet meer innovatief, maar is een copycat geworden” lees verder

Google logo gezicht

Zeven dingen die je nog niet wist over Google lees verder

Apple

Zeven dingen die je nog niet wist over Apple lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters