Vodafone: “Wij herkennen ons niet in de cijfers van Kassa”

Vodafone heeft aangegeven zich niet te kunnen herkennen in de cijfers van televisieprogramma Kassa. Volgens eigen onderzoek van de telco onder 25.000 rekeningen zou blijken dat de kostenstijging voor consumenten gemiddeld 5 tot 15 procent zal zijn.

Kassa logo

Afgelopen weekend ontstond veel ophef over een uitzending van het televisieprogramma Kassa. De eerste uitzending van het seizoen werd grotendeels gewijd aan de nieuwe voorwaarden die Vodafone vanaf 6 september ging doorvoeren voor nieuwe klanten en bestaande klanten. Zo zouden voortaan de belminuten per minuut afgerond worden in plaats van per seconden. Tot nog toe werd alleen de eerste minuut in rekening gebracht echter door terug vallende marges heeft Vodafone in navolging van KPN besloten om ook de overige minuten per minuut te gaan afronden. Volgens Kassa kan dit betekenen dat de rekening met 60 procent kan stijgen bij consumenten aangezien ze sneller buiten hun bundel zullen bellen en tevens buiten de bundel meer betalen dan binnen de bundel.

Vodafone woordvoerder Joost Galema laat aan All About Phones weten dat hij zich echter niet in deze cijfers van Kassa kan vinden. “Voor ons is het onduidelijk hoe Kassa tot haar berekeningen is gekomen. Uit ons eigen onderzoek, gehouden onder 25.000 rekeningen uit ons klantenbestand, blijkt dat de gemiddelde stijging eerder tussen de 5 tot 15 procent zal liggen voor 40 procent van de klanten. Verder blijkt ook dat er voor 60% van de klanten geen extra kosteneffect is. Dit komt omdat die mensen ook bij het afronden op hele minuten niet buiten hun bundel komen.” Een woordvoerster van Kassa houd er echter een andere mening op na. “Het gaat hier niet om hoeveel rekeningen geanalyseerd zijn maar om het feit dat mensen nu bestolen worden van hun minuten terwijl ze deze niet eens gebruiken.” De woordvoerster wou dan ook geen cijfers overleggen aan All About Phones over hoeveel rekeningen geanalyseerd zijn door de redactie van het televisieprogramma. “Dit is helemaal niet nodig en het gaat hier juist om de belminuten die afgepakt worden van consumenten waardoor sommige tot meer dan de helft extra kwijt zijn aan hun telefoonrekening.”

Galema houd wel een slag om de arm door te vermelden dat hun berekeningen de gemiddelde kostenstijging zullen vertegenwoordigen. “Uiteraard zitten daar uitschieters bij, maar gemiddeld is dit het effect. Bij deze analyse is dus buiten beschouwing gelaten dat mensen ook een andere bundel kunnen kiezen op basis van de nieuwe voorwaarden. Daarmee kan de eventuele kostenstijging in veel gevallen verder beperkt worden.” Kassa kreeg ook bijval van de Consumentenbond die tevens van mening is dat telco’s moeten afrekenen per seconden in plaats van per minuut. De bond zou zelfs hiervoor wetten aangenomen willen zien vanuit de overheid om telco’s dit te verplichten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Vodafoneklant -

    Nou, ik herken Vodafone wel in de cijfers van kassa!
    Na mijn verlenging en een stap terug in belminuten (lees: lagere abonnementskosten) is mijn rekening ruim 2x zo hoog dan voorheen, het belgedrag is nagenoeg gelijk als je het vergelijkt over het laatste half jaar.
    Wat mij betreft dus gewoon een stel oplichters….

    1. Dominick -

      Als je je abonnement niet verlengd hebt kan er in principe niets veranderd zijn. Kan trouwens wel dat de eerste minuut sowieso altijd helemaal gerekend wordt, dat weet ik niet precies hoe dat zit bij Voda.

  2. Nathalie -

    Heeft iemand voor de maand september ook een veel hogere rekening ontvangen dan normaal? IK heb nl het vermoeden dat de nieuwe voorwaarden op mij zijn toegepast.. Herkent iemand dit?

  3. Richard -

    Programma's als Kassa en Radar roepen een hoop ongefundeerde populistische termen, welk aanslaan bij een groot publiek. Bekijk bijv. de uitzending van Radar afgelopen week een nauwkeurig, en je komt diverse zaken tegen die niet kloppen, zichzelf tegenspreken tijdens de uitzending. Je reinste stemmingmakerij.

    Richard

    1. Populi -

      Tja Richard, als je het zo bekijkt kunnen we maar beter bedrijven hun gang laten gaan. En maar geen tegenwoord te bieden. Want bedrijven zijn namelijk nooit populistisch bezig en maken de gang helemaal niet. Vodafone spreekt zichzelf in dit geval ook tegen.

  4. Pauly -

    Het is niet alleen Vodafone die zo te werk gaat!
    Bij parkeren is het al jaren zo.
    Vroeger geld in een parkeerautomaat gooien voor een uur, maar er maar 50 minuten blijven staan.
    Tegenwoordig in parkeergarages is 2 uur en 5 minuten parkeren betalen voor 3 uur!!!
    En dit is nog maar 1 voorbeeld!
    Een bundel is een bundel.
    Als je een pak yoghurt koopt en een kwart erin laat beschimmelen omdat dit over datum gaat…
    Mensen, jullie hebben er (net zoals ikzelf) voor gekozen. Het geldt voor nieuwe abo's en voor verlengingen… Dus kijk maar waar je anders heen wilt gaan!

    1. Sietze -

      Nee we hebben hier helemaal niet voor gekozen!
      Vroeger had ik een standaard abbonement, en elke seconde/minuut die ik belde, kreeg ik netjes achteraf gefactureerd.
      NU dwingen telecom aanbieders mij VOORAF in te schatten wat ik ga bellen, en dus een bundel te kiezen.
      Vervolgens zeggen ze, je kan bijvoorbeeld 450 minuten bellen voor 55 euro.. BULLSHIT.. dat kan alleen, als je met een stopwatch elk gesprek precies op de juiste seconde afkapt.. anders is dit onmogelijk.

      Kortom: ze dwingen je een bundel te kiezen, achteraf factureren zoals met de vroeger abbo's/ vaste tel gaan niet (meer) & die minuten die ze roepen zijn de grootste onzin, met deze methode is het bijna onmogelijk deze te bellen.

      Je kan beter diesel gaan rijden, en de mensen die je wil spreken persoonlijk bezoeken.. is bijna goedkoper dan bellen op deze manier, schandalig en de grootste "legale" oplichting die er bestaat!!!!

  5. JARA -

    ?? Je snapt de redenatie van Vodafone wel en voert ter onderbouwing een klant aan die per maand al ruim 15% teveel (!) inkoopt waardoor het graaien van Vodafone nog binnen de bundel blijft…..'priceless'.

    1. Dominick -

      't is niet zoals het moet, maar wel zoals het in de praktijk gebeurt. Ik zeg ook niet dat ik het met de redenatie eens ben, maar ik begrijp hem dus wel.

      1. v-power -

        Heel veel klanten hebben een hogere bundel dan dat ze gebruiken. Bv iemand die 120min nodig heeft neemt een 150 bundel omdat dat goedkoper uitkomt dan een 100min bundel. Voor die klanten gaat het niets uitmaken. Een deel van de klanten gaan wel meer betalen, dat is het idee achter een prijsverhoging. Maar 60% zoals Kassa het aangeeft is lichtelijk overdreven. Je kan er wiskundig wel aan komen, maar dat is niet de praktijk. Niemand belt 200x zeer toevallig 1,01 minuut.

        Ik verdedig absoluut geen prijsverhogingen, ik wil ook dat alles goedkoper wordt. Het gaat mij hier alleen om Kassa die overdrijft voor kijkcijfers. Ze willen niet eens vertellen hoe ze aan de cijfers komen. Niet erg volwassen, wel schreeuwen maar niet onderbouwen.

      2. Muis -

        Zoals al terecht wordt opgemerkt, de vraag die vodafone beantwoord is anders dan de vraag die Kassa zichzelf gesteld heeft. Dat slechts 15% van de klanten teveel zou betalen komt dus omdat de overige 85% al teveel betaald. Als je als klant wel goed in de gaten houdt wat voor een bundel goed bij je past, zal hij nu met de nieuwe tarieven prima in de buurt kunnen komen van een 60% prijsstijging van de kosten, ik heb laatst iets soortgelijks gehad bij hi.

        Wat ik met name irritant vind is de prijsstijging na de bundel, deze is totaal niet in verhouding met de abonnementskosten. Stel je mag 200 min bellen voor 20EU, (dus 10 cnt/min), en je gaat 10% over je bundel, dus je belt 20 min te veel. De kosten voor deze 20min zijn meestal zo rond de 30cnt/min, wat neer komt op 6EU extra belkosten, dat is een kostenstijging van 30%. In mijn ogen ver buiten proportie… Dan is het niet zo gek dat je al snel een keer het dubbele betaald, en al helemaal wanneer er vervolgens per hele minuten deze 'boete' moet worden toegevoegd per minuut.

  6. Hupke -

    Mijn telefoonrekening was voorheen € 30 en nu bel ik net zoveel of zelfs minder en toch ineens elke maand € 65. Niet goed controleerbaar en je hebt het maar te slikken, want ik kan hun fout iet aantonen.

  7. JARA -

    Ongelofelijk, we gaan terug in de tijd lijkt het wel.

    Niet alleen weer afrekenen per minuut maar ook het mobiel internetten wordt duurder.

    Nu de consumenten er verslaafd aan zijn geraakt worden ze uitgekleed. Heel smerig.

  8. Ricktel -

    "Wij herkennen ons niet in de cijfers van Kassa"

    natuurlijk niet, ze gaan toegeven dat alle Vodafone klanten voor hetzelfde bedrag minder krijgen.

    gesprek van 1.15 -> twee minuten
    gesprek van 1.35 -> twee minuten
    gesprek van 2.01 -> drie minuten

    "Verder blijkt ook dat er voor 60% van de klanten geen extra kosteneffect is"

    Laat Vodafone dit maar eens onderbouwen met voorbeelden, geen extra kosteneffect ?!?

    1. Dominick -

      Ik ben het zeker niet eens met de maatregel, maar ik snap zeker de redenatie van Vodafone wel. Als je bijvoorbeeld een belbundel van 300 minuten hebt en je gebruikt er maar 250 (wat veel voorkomt), dan zal je met de nieuwe regels (afhankelijk van je belgedrag) waarschijnlijk niet over de 300 heen komen, waardoor het voor jou dus geen extra kosten met zich meebrengt. Ook als je doorgaans lang belt dan is het verschil miniem. Als je bijvoorbeeld 10.05 minuten belt dan wordt je voor 11 afgerekend, maar is het verschil procentueel maar heel klein.

  9. Steve -

    @Martijn. Je tegoed is nog wel 2 maanden geldig (niet bij sim-only daar is het tegoed wel een maand geldig. Alleen het is zo, dat je dan eerst aan je nieuwe tegoed begint en daarna je oude tegoed past opmaakt. Dus wederom weer naaierij.:(

  10. martijn -

    maar naast de afronding naar minuten is ook de houdbaarheid van de bundel terug geschroeft naar 1 maand ipv 2 ;):(

    dat kost ook een hoop extra als je belgedrag per maand een beetje wisselt…

  11. vodafoneklant -

    Aanpakken deze telecomdieven! Om het half jaar komen ze weer met sneaky regeltjes om nog meer geld van hun klanten te kloppen! Overheid doen hier AUB iets aan!

  12. Simpelmans -

    de discussie gaat niet om veel of weinig meer betalen, maar om het principe dat er ipv een transparante prijsverhoging, via het afrekenemodel een feitelijk prijsverhoging wordt doorgevoerd. Dat is moreel onaanvaardbaar en houdt zeker geen stand In brussel. Nog los van het feit dat het wel erg veel op marktafspraken lijkt.

    De berekening is gemiddeld AL je gesprekken (die bij voldoende aantal) nu gemiddeld voor de laatste minuut als halve minuut betaald worden en straks allemaal voor hele minuten. doe je 200 gesprekken per maand is dat per jaar 2400*0.5 minuut*beltarief (bijvoorbeeld 0.12)=144 euro.

  13. MRAmsterdamNL -

    Anders gezegd… Kassa overdrijft weer eens, het effect is er maar niet al te erg en niet bij iedereen en we hebben met z'n allen oude koeien uit de slot gehaald…

    Hulde voor de kwaliteitsjournalistiek van de publieke omroep!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via